Brasilien

     
  
    

Jeg fik lyst til at arbejde mere frit med farven og fik i 93-94 mulighed for et arbejdsophold i Brasilien, hvor jeg nåede at have fire separatudstillinger. Mine udstillinger blev dækket godt af både tv og aviser.

 

Laerte Ziggiati skriver i Diaria do Povo 10.februar 1994 om min udstilling på Museu de Arte Contemporanea(MACC) i Campinas:

 ”En mulig definition af maleren John Hansens 25 billeder, udstillet på MACC, kan kun blive flertydig ligesom denne danskers arbejder, der følger lysets intensitet for at udvikle sine overraskende værker.. En måde at se samlingen er på afstand, hvilket er gjort nemmere ved den intelligente ophængning af billederne i museets rum.

Dette er den bedste måde at påskønne dette vellykkede forsøg på at ” organisere” farverne og skyggerne, som imprægnere kunstnerens nethinde på sine ”vægge” i søgen efter de ideelle lys-filosofiske grundsten. Olie på lærred, blandede teknikker og litografier komponeret  med total frihed og uden forpligtelser overfor de indviede former i abstrakt malerkunst. Billederne er, set langfra, et tiltrækkende panel af strenghed som samtidig er logisk og emotionelt. Ikke fornuftens logik, men den frie og spontane intuitions logik, støttet af en moden teknik.

Denne nedbrydning af den traditionelle abstraktivisme, baseret på toner og farver af forskellig intensitet udsender, trods radikalismen, en enkelhed, der gør Hansens billeder tiltrækkende og kommunikative ved allerførste kontakt.

Kunstnerens modenhed bliver endnu mere udtalt, når han projicerer sit syn på Brasilien som udlænding uden at ty til de slidte klicheer om tropisk eksotisme. De fem billeder med jord på papir, produceret her i landet, er et tørt, stærkt og følsomt udtryk for den kaotiske primitivisme, der kendetegnet landet.

Klatterne, stregerne, linierne og pletterne, som komponerer John Hansens radikale antifigurativisme afslører langfra en steril rationalitet. De resulterer i en følelsesmæssig befrielse, der tillader en løsrivelse fra regler og dogmer.

Hans hemmelighed er måske at indse formens kaos uden at miste kontrollen over hånden."

 

                                                           
 
Terra 20do 20Brasil
Terra do Brasil 1994